04.02.2024
Uspešno smo zaključili projekt Urban GoodCamp: Urbani izzivi v osredju učnih procesov
Mesta se soočajo s kompleksnimi izzivi, ki jih ne more nasloviti posamična stroka, veda ali organizacija. Povezati se moramo onkraj ved in sektorjev, poleg tega pa v naslavljanje urbanih izzivov intenzivneje vključevati tudi prebivalce in skupnosti. Zato je takšne vsebine smiselno vključevati tudi v izobraževalni proces. Za prihodnost, ki bo omogočala kakovostno bivanje, moramo prihajajoče generacije opremiti z ustreznimi znanji in veščinami.
Projekt Urban GoodCamp (UCAMP), ki je potekal v EU programu Erasmus+ in smo ga uspešno zaključili konec leta 2023, se je posvečal naslavljanju vrzeli, ki otežujejo medsektorsko, interdisciplinarno soočanje z urbanimi izzivi v izobraževalnem procesu. Cilj projekta je bil pripraviti podporna orodja in procese, s katerimi bodo univerze lažje odigrale svojo vlogo pri naslavljanju izzivov v urbanih regijah. Ključni sestavini sta krepitev povezovanja z urbanimi skupnostmi in inovatorji ter razvoj večdisciplinarnih, problemsko naravnanih učnih procesov.
V projektu UCAMP smo to preizkusili v pilotni skupnosti inovatorjev v sedmih evropskih mestih: Madrid, Porto, Pariz, Amsterdam, Benetke, Helsinki in Ljubljana. V ospredju projekta je bil razvoj in implementacija inovativnih UCAMP učnih programov (t.i. boocampov oz. “goodcampov”). Izvedli smo jih na šestih univerzah oziroma visokošolskih organizacijah, se v njih ukvarjali z dvanajstimi urbanimi izzivi, v aktivnosti vključili skupno kar 180 udeležencev in 24 mentorjev oziroma mentoric.
V Ljubljani smo se IRI UL povezali z Oddelkom za etnologijo in kulturno antropologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, kjer smo UCAMP program vključili v študijski program v okviru enosemestrskih vaj pri predmetu Antropologija sodobne Slovenije. Za urbani izziv smo izbrali mobilnost. Program je vseboval tri osrednje dele, in sicer:
- Petdnevni intenzivni program s predavanji, delavnicami in terenskimi raziskavami, v katerem so sodelovale dve akademski mentorici in dve zunanji strokovnjakinji ter gostujoči predavatelji iz različnih organizacij (npr. Regionalna razvojna agencija ljubljanske urbane regije, Inštitut za Politike prostora IPoP, Univerza v Ljubljani) Predavanja in delavnice so ponudili praktične vpoglede v tematiko urbane mobilnosti, pa tudi metodološke pristope in orodja za načrtovanje in izvedbo raziskovalnih projektov.
- Dva enodnevna inovacijska obiska, kjer smo obiskali organizacije, kot so mestna občina, ponudnik javnega potniškega prevoza in ponudnik električnih koles za izposojo. Njihovi zaposleni so predstavili izzive, s katerimi se soočajo, in dobre obstoječe prakse. To je udeleženkam omogočilo boljše razumevanje izkušenj in perspektiv različnih ključnih organizacij – kako se mobilnost upravlja in rešuje v Ljubljani.
- Program smo zaključili z dvodnevnim “mini-bootcampom”, kjer so s pomočjo vodenih delavnic študentke osmislile zbrane etnografske podatke, jih združile s teoretskimi in praktičnimi uvidi, ter na podlagi ugotovitev oblikovale ideje za projekte, s katerimi bi lahko naslovili izbrane mobilnostne izzive.
UCAMP program je prinesel številne pozitivne učinke, med drugim so udeleženke pridobile samozavest za izvajanje kvalitativnih raziskav z aplikativno perspektivo in na področju, ki sicer ni povsem običajen del študijskih programov. Čeprav je aplikativna antropologija dokaj uveljavljena, imajo študentke in študentje pogosto omejene izkušnje z uporabo raziskovalnih rezultatov za snovanje konkretnih intervencij. V tem smislu so bile aktivnosti, ki so jih izvajali zunanji mentorji, pomemben element programa in so ponudile vpogled v to, kako se lahko raziskovalne ugotovitve uporabijo v neakademskih okoljih. Poleg tega so udeleženke prepoznale pomen veščin načrtovanja lastnih raziskav, torej oblikovanja raziskovalnih vprašanj in raziskovalnih načrtov, kar je zagotovo pomembno znanje za njihovo nadaljnje izobraževanje in zaposlitve.
Konzorcij projekta je na podlagi izkušenj pilotnih učnih programov oblikoval več uporabnih virov, ki omogočajo tudi drugim izobraževalnih ustanovam pripravo sorodnih programov oziroma vključevanje tovrstnih vsebin v učne procese. Vse vsebine so dostopne na projektni spletni strani.
Priporočamo:
- UCAMP Toolkit (orodja in vsebine za oblikovanje učnih programov),
- Zbornik Social Urban Innovations and the Supporting Role of Universities (vključuje prispevke devetnajstih evropskih strokovnjakov),
- Poročilo o izvedbi UCAMP programov na šestih univerzah.
https://www.youtube.com/watch?v=NLuE-ZYL8HI